RouteVie.reismee.nl

Fjordland

Mijn uitvalsbasis om een stukje van dit gebied te ontdekken was Te Anau. Een vredelievend dorpje gelegen aan alweer een ander en 1 van de zovele mooie meren die te vinden zijn in NZ.

Op een klein uurtje van hier start te Kepler Track, een meerdaagse wandeling en 1 van de 9 Great Walks van NZ. Wij hebben er een stukje van gedaan, ongeveer 22km. Een mooie wandeling door het bos dat uitkwam op alweer ... juist ... een meer :-)

De must see van deze regio echter zijn de Sounds (zee-inhammen) en Fjorden, meer bepaald de Doubtful en Milford Sound. En dat was ook de voornaamste reden van mijn verblijf hier, want ik zou een cruise gaan doen op de Doubtful Sound. Milford Sound is bekender bij de toeristen doordat Doubtful moeilijker bereikbaar is. Doubtful is echter veel groter, rustiger en zo mogelijk nog mooier en meer sereen dan Milford. Massive, Magnificant Doubtful Sound!

In het Fiordland National Park vind je de diepste fjorden en een grote variëteit aan landschappen. De steile beboste kliffen reizen op uit de stille, diepe en donkere wateren. Op dagen van hoge regenval storten hier wel honderden watervalletjes naar beneden. Had ik even geluk dat het net een aantal dagen stevig geregend had, want al die watervallen geven toch ook weer een ander beeld tussen al het groen en de rotsen. De nevel en wolken die hier hangen maken het allemaal net dat ietsje mysterieuzer en meer dramatisch. Gelukkig brak toch soms ook het zonnetje door. Het was een prachtige dag!

Zoals de vele andere unieke dingen die ik hier al heb gezien, is het moeilijk om al dat prachtigs op foto vast te leggen en net zo mooi weer te geven. Ik heb mijn best gedaan. En anders ... boek zelf een ticketje naar dit land en kom al dat moois zelf aanschouwen :-)

"wat heb ik geleerd de voorbije dagen"

- Doubtful Sound heeft zijn naam te danken aan Kapitein James Cook (alweer). Zijn doel was het cartograferen van NZ. Hij twijfelde ("to doubt") of hij, eens hij zou zijn binnengevaren, wel terug naar zee zou kunnen varen tegen de sterke westenwind in. Vandaar ... Doubtful Sound. Cool hé :-)

- hier valt zo ongeveer 7800mm regen per jaar!

- een weersvoorspelling zonder regen is al even onwaarschijnlijk als dat je dit gebied verlaat zonder beten van die verdomde zandvliegen.

- oh ow! Het is vrijdag de 13de vandaag! :-)

Reacties

Reacties

Lil sis

Jeej weer een verhaal! Zo te lezen heb je je weer goed geamuseerd.. Ik ben blij dat ge het zo goed hebt daar zuske! En wat voor prachtige foto's heb je weer gepost ..
Hier is het lekker koud en nat, ge mist hier dus niks! Buiten een mooi sneeuwtapijt .. dikke kus, love you!

Evi

Een mooi sneeuwtapijt is ook niet lelijk hé ;-)
Zo gezellig, als je lekker warm binnen zit ten minste ...

Kus.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!