RouteVie.reismee.nl

Rotorua Part I

Terwijl ik dit verhaal schrijf lig ik lekker in het gras aan een rivier in Whakatane, mijn eerste stop aan de Bay of Plenty. Helemaal klaar om de zonnige Oostkust te gaan ontdekken. De reden waarom ik hier een paar dagen verblijf vertel ik graag in mijn volgende verhaal.

Dus even een terugblik op vorige week...

Onderweg naar Rotorua heb ik de Waitomo glowwormcaves bezocht. Gezien mijn chlaustrofobie alweer een beproeving maar het was een "must see", dus gewoon doen en niet nadenken. In deze grotten wonen wel duizenden gloeiwormen die in een soort van eigen geweven nest hangen en een prachtige blauw-groene gloed afgeven. Om zich te voeden creëren ze supersterke draden waar insecten en dergelijke in blijven kleven. Ze halen die draden dan weer op om zo hun verse vangst op te smikkelen. Eens je ogen gewend zijn aan het donker zie je alsmaar meer en meer fonkelende lichtjes. Het lijkt wel een magische sterrenhemel.

Ondertussen kijk ik uit naar de volgende dag want dan ga ik wildwaterraften op de Kaituna Rivier. Het is de meest spectaculaire rafting die je kan doen hier in Nieuw - Zeeland. Het is een rivier met 14 stroomversnellingen en een aantal watervallen, met als grootste de Tutea Falls (7 meter hoog). Ik geef toe dat ik een ietsiepietsie nerveus was maar eens onderweg was het moto "go hard or go home" :-)

Een aantal extra uitdagingen, onderweg opgelegd door de instructeur:

- "wie wil er vooraan op de neus van de boot gaan zitten bij de volgende versnelling?" - "ik ik ik!"

- "wie wil er onderaan de boot gaan hangen?" - "ik ik ik!"

- "wie wil er bij de volgende waterval achterstevoren gaan zitten?" - "ik ik ik!"

"wiens rug lag er in de prak de dag nadien?" - juist ja ... de mijne ... ! :-) (Sorry zus, leugentje om bestwil aan de telefoon haha)

Verder heb ik in het thermale wonderland, Rotorua, nog genoten van de heerlijke geur die hier hangt (enige notie van sarcasme vereist. Het ruikt hier namelijk naar rottende eieren door de zwavelwaterstof die er uit de bodem omhoog borrelt.) en het thermale park Te Puia. Je vindt hier geisers (de grootste spuit wel 25meter hoog), kokende modderpoelen met een temperatuur van 95graden en een diepte van 8 meter, een groot silicaterras, een replica van een Maori dorp, een verblijfplaats voor de Kiwi (een bedreigde vogelsoort en hét nationaal icoon van Nieuw - Zeeland), een weef - en houtsnijwerkschool, ... de moeite waard dus om te bezoeken!

Ah ja, ik ben ook nog naar de Polynesian Spa geweest! Bijna het vernoemen niet waard maar ik heb er toch van genoten, in de grappige zin van het woord. Niet alleen omdat ik het sublieme idee had om met 25graden in een warmwaterbad van 41graden te gaan zitten maar ook omdat het overdreven toeristisch was. In de fotoreeks zal je duidelijk worden wie hoofdzakelijk de bezoekers waren ... Anyway, ik vond het fijn omdat het zo erbarmelijk was dat het terug grappig werd én omdat het geothermale water niet alleen goed zou zijn voor je huid, maar ook voor de verlichting van spier - en reumatische pijn.

Een oud geloof zegt dat zwemmen in deze bronnen eindeloze schoonheid brengt! Ik ben benieuwd ...

"wat heb ik geleerd de voorbij dagen"

- het kaartnummer van mijn MasterCard uit het hoofd. (Of dat een goede zaak is laat ik in het midden). Mama als je dit leest, en ik weet dat je dat doet, mijn rekeningnummer is BE60 0634 6986 1870 :-))

- de langste plaatsnaam, een heuveltje van 305 meter hoog, in Nieuw-Zeeland is: Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu!

- de Haka is een traditionele oorlogsdans van de Maori. Hoofdzakelijk bedoeld om de tegenstander te intimideren MAAR ze menen het wel heel serieus! Er wordt onder andere meerdere malen "te kama" geroepen wat "tot de dood" betekent. Ze dansen niet alleen een Haka voor een gevecht maar dit maakt ook deel uit van hun welkomstritueel, bij bepaalde gelegenheden zoals bij een begrafenis, om een overwinning te vieren, het internationale rugbyteam brengt dit voor het begin van een match, ....

- die prachtige blauw-groene lichtjes van de gloeiwormen zijn eigenlijk hun uitwerpselen ... BUMMER! :-)

Reacties

Reacties

ann (kip)

hahaha onnozel maske :)
zalig verhaaltje schat! knuffel

Evi

R u tokkin' to me?? :-))
LY!

Rohit Sahu

Hey Evi -- Just arrived in Brisbane (Home) last night. Reading the much-awaited Segments on this Blog from a larger screen now. Read the Rotorua part twice hoping for some mentioning to our 5 minutes. Rotten Luck. Keep writing and I'll keep reading. Shall share some of my stuff soon. Cheers! X

Evi

Haha Rohit! Awesome!

Well, as I meet so many nice people it is impossible to mention them all in my stories. Of course there are exceptions and some are worth writing about. So I am truly sorry, actually you are one of them! Shame on me, I'll make it up to you :-)
I wish you loads of luck with your project my friend! Respect!

Looking forward to read some of your things.

Cheers!
X.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!