RouteVie.reismee.nl

Christchurch

Eindelijk! Zullen misschien een aantal onder jullie denken ... ik weet het, ik ben al bijna een week in Australië maar ik heb hier ook weer zoveel te zien en te beleven dat ik mijn prioriteiten net iets anders heb gelegd. Terecht hé ;-)

Christchurch was dus mijn laatste stop alvorens ik NZ verliet. OH MY! 2,5 maanden al voorbij! Ge-vlo-gen! Ik zat met gemengd gevoelens in het vliegtuig want NZ was zo geweldig geweest voor mij, op zovele vlakken, dat ik het jammer vond hier al te moeten vertrekken. Wat zou Melbourne, mijn eerste Australische halte, en de rest van dit gigantische land me bezorgen? Wel, al even een tipje van de sluier... we leven in een prachtige wereld, het zijn wij zelf die het naar de kl*** doen!

Anyway. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, alvorens ik aankwam in CC, ik wel wat vooroordelen had over deze stad. Hoe kon het nu zijn dat een stad 6 jaar na een aardbeving nog steeds niet terug heropgebouwd was?! Wel ... 2 redenen: de omvang van de aardbeving en geld. Het is een verzekeringskwestie geworden. Tot op vandaag wordt het straatbeeld overheerst door metalen hekken, oranje gekleurde kegels en aanwijzingsborden, constructies die gestut moeten worden en gebouwen die nog steeds worden afgebroken wegens instabiliteit. Er heerst chaos, chaos in een stad die voor een groot deel werd weggevaagd en nu heel hard werkt aan de heropbouw ervan.

Ze kregen hier een gigantische aardbeving te verduren in september 2010. De naschok ervan in februari 2011 was zo mogelijk nog heviger en eiste zijn tol. Ontelbare gewonden, 182 doden, historische en waardevolle gebouwen stortten in, huizen werden verwoest en straten scheurden open.

Ik heb het museum bezocht en een magazine gelezen over dit drama. Ik moet toegeven dat een klein gevoel van schaamte me overviel. Wij met onze vooroordelen ook altijd ... alweer een les ... Het greep me bij de keel en ik werd er heel stil van. Dit is jammer genoeg óók NZ. Er is een keerzijde aan de medaille van dit prachtige land en zijn wonderen der natuur...

De lokale bevolking bleef / blijft echter niet bij de pakken zitten en doet er alles aan om van deze stad een nóg beter Christchurch te maken! Doorheen de stad vind je vele herdenkingsplaatsen voor de slachtoffers en creatieve oplossingen voor de problemen die zich voordeden, zoals de opbouw van een winkelcentrum waar de winkels zich bevinden in kleurrijke containers, de aanleg van mooie pleinen en sociale ontmoetingsplaatsen en de bouw van een tijdelijk kerk in karton.

Tot zover mijn NZ's avontuur. Dankbaar en volledig onder de indruk verlaat ik dit land.

Ik transformeer me van Miss Kiwi naar Miss Aussie! :-)

Later!

Kus.

Reacties

Reacties

Big sis

Have fun in Australië!!
Ook daar zal je prachtige plaatsen ontdekken en mooie momenten beleven...dikke kus!

nonkel Ee en tanteke Ve

'k kan het geloven dat ge met een gevoel van spijt vertrekt uit NZ. Wat een land ! 'k had nooit gedacht dat het zooo mooi en gevarieerd zou zijn. En lieve mensen, maar ja dat ligt ook wel wat aan jou he madammeke, een open geest, knap, gestroomlijnd en noem maar op ;-)
Maak je dromen waar !
Heel veel knuffels van ons allemaal ook van moepietoe <3

Maike

Een paar herkenbare foto's voor mij, maar jullie pussy wagon is wel de max hé!!
Een leuk karretje met twee dolle leuke grieten erin, de Aussies zullen het geweten hebben dat jullie passeren.
Nog veel mooie avonturen ginder, wij genieten hier mee van je keigoed geschreven verhalen, je hebt echt schrijftalent.
Maike xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!