RouteVie.reismee.nl

Lake Aniwhenua - Taupo - Tongariro

Het thermale wonderland verlatend rijd ik langs Lake Aniwhenua naar Taupo en zo door tot Tongariro. Alle 3 stops met alweer een eigen karakter en hun speciale beleving.

In Lake Aniwhenua logeer ik in een lodge uitgebaat door een Maori familie. Hier luister ik naar hun verhalen en hun missie, proef ik van hun eten, de traditionele Hangi*, slaap ik op een unieke locatie, en geniet ik van hun gastvrijheid. Omdat er in deze regio heel veel criminaliteit en armoede is door werkloosheid probeert deze familie een handje bij te steken op hun eigen mooie manier om de locale economie te ondersteunen. Dit doen ze door van hun verdiensten een deel af te staan voor bvb. de opbouw en het onderhoud van scholen, uitbreiding van het lessenpakket, het kunnen bieden van de mogelijkheid voor studies in het buitenland, sociale ondersteuning, ... alsook brengen ze elke dag de voedseloverschotten naar de scholen en de opvanghuizen voor ouderen. In deze soms toch egoïstische wereld lijkt me dat een mooie missie...

* De hangi is een traditionele Maori manier voor het bereiden van voeding die al eeuwen meegaat. Al het voedsel wordt goed ingepakt en op speciaal voorziene verhitte stenen gelegd onder de grond. Alles wordt bedekt met doeken en zand en blijft zo 3 uur garen. Wat er na die 3 uur tevoorschijn komt is een overheerlijk lekkere maaltijd. Ik krijg er terug water van in mijn mond ... jammer genoeg geen Hangi voor mij vanavond ... Gelukkig is mijn tuin groot genoeg zodat ik thuis wel eens een putje kan graven en me kan wagen aan deze manier van koken :-)

De dag nadien rijd ik richting Taupo. Deze kleine stad ligt op een schitterende plek aan de oever van Lake Taupo. Het grootste zoetwatermeer van Australazië is ontstaan door 1 van de krachtigste vulkaanuitbarstingen ooit, 300 000 jaar geleden. Hier bezoek ik onder andere de Huka Falls. Op een bepaald moment vernauwt de Waikato rivier van 100 meter naar 15 meter, wat resulteert in een enorm krachtige stroom van 220 000 liter water per seconde. Het is een prachtig fenomeen met een schitterende ijsblauwe kleur.

2 dagen later verlaat ik Taupo alweer voor de "beklimming van m'n leven." De Tongariro Alpine Crossing wordt gezien als 1 van de spectaculairste wandelingen op het Noordereiland. Kon ik niet laten staan natuurlijk! Zo gezegd, zo gedaan! Mijn wekker liep af om 4u30 en een uur later was ik gepakt en gezakt onderweg. Deze 19,5km lange wandeling loopt over vulkanisch terrein, welk ontstaan is door uitbarstingen van de nog steeds actieve vulkanen Mount Ngarahoe (Mount Doom by the way, voor de LOTR-fans) en de Mount Tongariro. Ik liep letterlijk én figuurlijk met mijn hoofd in de wolken. De wandeling duurt ongeveer 7uur en brengt je naar een hoogte van 1886 meter. De moeilijkste stukken waren al vrij snel in het begin van de wandeling met als eerste overwinning " the devil's staircase" (what's in a name) en nadien de beklimming naar de top van "the red crater". Gelet op het feit dat dit stuk langs een heel smalle richel was, je te kampen had met windsnelheden van 35km per uur en je de vrieskou moest trotseren, ben ik veilig en wel boven geraakt. Het was even doorbijten maar wat een prachtige ervaring alweer! En ah ja, de wandeling heeft me maar 5,5 uur gekost i.p.v. 7 uur. Pfhoe! Watjes allemaal! :-) Ik kan je wel zeggen dat ik geslapen heb als een roosje ... of als een baby ... whatever, ik was van de wereld (en niet van de alcohol deze keer, haha!). Aan mijn beentjes te voelen de dag nadien viel "die beklimming van mijn leven" eigenlijk ook nog best mee. Buiten wat stijve billekes kon ik nog perfect normaal de trap op en af! Ik geraak écht gewoon aan die wandelingen hier :-)

"Wat heb ik geleerd de voorbij dagen":

- een voetganger heeft hier nooit, never, jamais, nimmer, ... voorrang. Hoe hard ik ook mijn bitchy look opzet (en dat kan ik zene ghoohooooo), het helpt niet!

- ik hou van de "alleen-zijn" momenten! Heerlijk in mijn zone te zitten met mijn eigen gedachten en bevindingen ergens op een nieuwe plek.

- al die gezellige kerstboom foto's op fb en instagram doen geen goed aan mijn "ik mis kerst gevoel"... dus STOP DAARMEE! ;-)

- het Nieuw-Zeelands Noordereiland is prachtig en uniek.

- ik verbrand heel veel calorieën, maar ik eet er ook heel veel weer bij :-)

Tot snel lovekes!

Veel liefs, knuffels en kussen!

Xxx.

Reacties

Reacties

rené

dat "lovekes" zal wel tegen mij zijn zeker ????

Evi

Ja René, gooi het anders in de groep ... jij en geheimen, het zal nooit samengaan hé! ;-)
Speciaal voor jou, een ongelooflijk dikke knuffel extra!!!
X.

Marcel

Weer een ongelooflijke beleving en die geweldige klim partij,geweldig echt berg beklimmen is uw volgende stunt zeker
Fijn ,moe maar voldaan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!