RouteVie.reismee.nl

Marlborough sounds (Picton-Nelson-Abel Tasman) - Westport - Franz Josef

Ik heb een achterstand in te halen! Zomaar eventjes meer dan 2 weken ...

Reden is dat ik een heel erg leuke tijd heb gehad (nóg beter dan anders) met een toffe bende en op heerlijke plaatsen en geen tijd noch zin had om te schrijven, of met het thuisfront bezig te zijn. Lekker egoïstisch :-)

Dus al de leuke dingen die ik gedaan heb vertel ik graag in de vorm van highlights en verder laat ik de verbeelding spreken aan de hand van foto's.

Mijn avontuur op het zuidelijke deel van Nieuw - Zeeland is begonnen in Picton. Hier meer je aan met de ferry uit Wellington en dus de start voor velen om het prachtige zuiden te ontdekken, met als eerste regio de Marlborough Sounds.

Naast de 2 wandelingen die ik hier gedaan heb was er niet veel anders te beleven. Ik heb hier een ééndaagse wandeling van de Queen Charlotte Track gedaan, goed voor een mooie 15km langs, in en door de prachtige natuur. Kleine kanttekening: ik kampte die dag met enige vorm van buikloop. Koppig als ik ben wilde ik toch die wandeling doen. Bij deze heb ik een petitie opgestart om meer toiletten te voorzien op verlaten wegen, padjes en in reservaten, parken en bossen. Er zijn alleszins 2 bomen en een paar struiken die eens zo hard zullen groeien nu haha! Aangezien ik nu écht een getraind wandelaarster ben ;-), was de volgende dag ook gevuld met wandelen. Deze 2 dagen toch weer goed voor een kleine 28km!

Een dag en 2 mooie bleinen later was ik onderweg naar Nelson. Nelson was buiten mijn verwachtingen om een heel tof en levendig dorpje met een gezellige atmosfeer en een leuke vibe. Ook hier heb ik nog wat gewandeld en een fietstocht gedaan (om mijn voetjes wat te laten rusten) via Rabit Island naar een aantal wijngaarden. Buiten het feit dat het alweer een prachtige en leuke dag was, heb ik ook best wat geluk gehad. Ik had mijn portefeuille, fototoestel, paspoort en gsm in een fietstas gestopt die achteraan op mijn fiets bevestigd was. Al fietsend wat selfies / foto's genomen. Leuk, tof, plezant, lachen, gieren en brullen... tot ik merkte dat ik alles kwijt was toen we een uur later aankwamen op de eerste wijngaard. Heel slim van mezelf om mijn fototoestel uit de tas te nemen zonder erbij na te denken dat al de rest van m'n spullen er ook in zat (ik rol efkes waanzinnig met m'n ogen). Ik moet toegeven dat ik toch eventjes een lichte paniek voelde, desondanks ik er ook wel van overtuigd was dat de lieve vinders mijn spullen wel terug zouden bezorgen. En ja hoor, een uurtje later wist ik dat alles terecht was, nu nog kwestie van alles terug op te halen. Na vele telefoontjes, 2 keer verkeerd rijden, andere dingen te zijn vergeten ondertussen en een hilarische valpartij had ik alles terug. S'avonds heb ik genoten van een heerlijk glas wijn van een flesje dat ik die dag had gekocht. Een zalige dag uiteindelijk waaruit blijkt dat niets gepland hebben soms kan leiden tot de meest grappige, leuke en onverwachtte taferelen.

Onderweg van Nelson naar Abel Tasman National Park ben ik mijn maatjes tegengekomen waar ik toch een 2 weken mee zou verderreizen. Wel fijn even een vast klikje te hebben tijdens het rondtrekken.

Abel Tasman is het kleinste nationaal park van NZ, maar ook weer heel erg aan te raden want het is er prachtig. Het park heeft goudgele stranden, zandige rieviermondingen, dichtbegroeide bossen, kloven, watervallen, grotten omgeven door een azuurblauwe zee,... én een waanzinnig goede burgertent :-)

Dit park staat het meest bekend voor zijn meerdaagse trektocht. Mijn plan was om hier een dag te zeilen in de voormiddag en in de middag terug te wandelen vanaf het drop off point naar de lodge, ongeveer 14km. Het is me niet gelukt, ik heb heel de dag lekker op die boot gehangen en op de strandjes gelegen! Ik heb mooie baaien, stranden met groene palmen, zeehonden, rotsformaties, gigantische pijlstaartroggen, ... gespot! Verder heb ik hier een prachtige zonsopkomst gezien en het meest actieve hier was mijn 5km lange (of korte) ochtendloop. Hier zijn we ook onze kerstvoorbereidingen begonnen want de dag van verrek naar ons volgende punt was ook de dag van kerstavond.

We zouden kerstavond in Westport doorbrengen en kerstdag op een prachtige locatie in de buurt van de Franz Josef Gletsjer. De gletsjer behoort tot het Westland National Park en is samen met de Fox Glacier één van de beroemdste gletsjers van de Zuidelijke Alpen in NZ. Ik had er enorm naar uitgekeken om een helihike te doen hier. Je wordt dan afgezet met de helikopter op de gletsjer en daar wandel je enkele uren rond op het ijs. Mét een gids weliswaar want door de opwarming van de aarde smelt het ijs op de gletsjer en kan het best gevaarlijk zijn. Jammer genoeg stak het erg onvoorspelbare en veranderlijke weer er een stokje voor ...

Wat de gletsjers ook extra uniek maakt is dat ze gelegen zijn in een gebied dat deel uitmaakt van het Te Wahipounamu regenwoud, dat een natuurerfgoed is van UNESCO.

Onderweg van Westport naar Franz Josef zijn we nog gestopt aan de Pancake Rocks. Hier hebben we een pad gevolgd dat leidt naar Dolomite Point, waar je de rotsformaties en spuitgaten kan zien. De gelaagde formaties van de rotsen worden gevormd door stroken kalksteen, gescheiden door dunne repen zachte leisteen, die door duizenden jaren regen, wind en opstuivend water van de zee weggesleten zijn. Hun naam is niet gestolen, het zijn net op elkaar gestapelde pannenkoeken die tientallen meters hoog uit de zee oprijzen.

Zo, dit zijn ongeveer de hoogtepunten (en ik heb nog zoveel andere leuke dingen gedaan en beleefd) van de 2 weken die ik doorgebracht heb vanaf aankomst op het prachtige Zuidereiland tot mijn stop in Wanaka.

Walhalla Wanaka! Het is hier mooi, zo mooi, dat ik blij ben dat ik hier een 5-tal dagen verblijf. Dit is ook mijn new years eve stop. Voor dit verhaal hou ik jullie nog even in spanning :-)

Vanavond is het nieuwjaarsavond. Na de barbeque op kerstavond staat er me vanavond een strandfeestje te wachten aan de "Blue Bar". Kerst en Nieuw - de zonnige editie!

Zo lieve vrienden en familie, dan rest me nog 1 ding te zeggen. Ik wens jullie een fe-no-me-naal einde van 2016 en een spetterend begin van 2017!! In mijn hart zijn jullie bij me ...

Ik hoop alvast het nieuwe jaar in te knallen op mijn eigen unieke en "Viewaardige" manier :-)

Vis la Vie - c'est belle!

SMILE. LOVE. ENJOY. BE HAPPY.

Wat heb ik nog geleerd ... :

- er is geen enkel land ter wereld waar je op zo'n relatief kleine oppervlakte zoveel verschillende landschapsvormen ziet. Besneeuwde bergen, spiegelgladde meren, uitgestrekte vlaktes, dichtbegroeide regenwouden, witte stranden, vulkanen, fjorden, ...

- je kan hier 9 grote wandeltochten doen die bekend staan als "the great walks". Je hebt onder andere de Tongariro Alpine Crossing, Milford Track, Abel Tasman Coastal Track, Kepler Track, Queen Charlotte track, ... Ik ben trots dat ik een aantal wandelingen heb gedaan die hiervan deel uitmaken! Veustje voor Vie ;-)

- zeehonden hebben een geurtje. Niet zoals in "ze ruiken niet fris", nee ... ze stinken! Je ruikt ze echt van ver!

- zandvliegen of sandflies! Ze zijn het meest verdomde beest dat ik hier al ben tegengekomen. Het is een soort mug waarvan de beten ongelooflijk hard jeuken en zelfs meteen beginnen te bloeden. Ik en vele anderen hebben ze al ontelbare keren vervloekt!

- in Nelson vind je "het middelpunt van Nieuw-Zeeland". Echt het midden van het land.

Tot later maar weer!

Xxx.

Reacties

Reacties

Kimc

Pff, brok in de keel ... wauw E, wat een reis, wat een mooie herinneringen dat je daar aan het beleven bent. Ben zoooo blij voor u .... ik was in het begin wat bang, zo'n babe op haar 1'tje zover weg ... maar ... GEWELDIG gewoon ! Ik lees uw verslagen zo graag ! Ik leer er zelfs van. ;-) vier het einde van 2016 geweldig en strart 2017 ook op deze manier, dan komt alles goed ! Dikke xxxxxxxxx van het nieuwe groot lawijt van Brasschaat Centrum :-) :-)

Evi

Haha Kimmeke. Ik hoop dat je 2017 goed hebt ingezet, met al je "toeters en bellen" ;-)
Inderdaad, een ongelooflijke en prachtige ervaring zover ...

Groetjes aan m'n ex-collegakes!

Dikke bisou X!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!