RouteVie.reismee.nl

Mount Cook - Tekapo

Met een tas vol gezond eten, een beetje detoxen na een 10-tal dagen stadsleven kan geen kwaad, en mijn rugzak vol goede hoop leidt mijn weg me verder tot Mount Cook. (In het Maori: Aoraki, wat betekent "de berg die de wolken pakt"). Met die goede hoop heb ik het dan vooral over het hebben van een beetje mooi weer. Hoop doet leven zeggen ze ... Nu, in mijn geval was dat eerder een grap en een illusie denk ik dan. Hier mocht ik, voor de zoveelste keer, horen wat voor een slechte en vreemde zomer het wel niet is. Zo, hier zitten we dan aan de voet van de hoogste berg van NZ en een gebied waar best wel wat mooie wandeling gemaakt kunnen worden... Wie me kent weet dat ik het daar niet zomaar bij laat natuurlijk :-)

Na meerdere wandelpogingen die op niet meer uitdraaiden dan na een half uur te moeten terugkeren dacht ik dat het geluk dan toch aan mijn zijde stond. De hemel trok open en het zonnetje brak door! Snel mijn schoenen, die nog wat nat waren van die ochtend, en mijn jas aan en ik repte me naar buiten, vol goede moed ... Na anderhalf uur begon het te regenen en goed te waaien. Nog een half uur later viel het water met bakken uit de lucht en moesten we rukwinden van 70km/uur trotseren. Ik vond het toen nog wel grappig omdat we letterlijk van de kleine bruggetjes waaiden. Koppig als ik ben toch nog doorgewandeld ... Man-ne-kes! Heb ik me dat nadien even beklaagd! 2 uur later kwam ik verkleumd van de kou, nat tot op m'n onderbroek (allé ja, wat je een onderbroek kan noemen ten minste haha) en met een plas water in m'n schoenen terug aan in de lodge. Die vastberaden- en koppigheid, ik zal het nooit leren :-)

Een dag later werd trouwens het noodsein gegeven wegens de storm en werden we sterk aangeraden binnen te blijven. Tot zover mijn "hoop doet leven" :-)

Omdat het weer me hier dus niet mee zat heb ik ook best wat tijd gespendeerd in het Sir Edmund Hillary Museum en Planetarium. Hier toonden ze best interessante documentaires en films over de Melkweg en het sterrenstelsel, de "black holes", het plaatselijke rescueteam, en over de man die Mount Cook en omgeving als zijn oefenterrein zag alvorens hij de Mount Everest beklom. Deze man was Edmund Hillary. Niet alleen heeft hij als eerste de top van de hoogste berg in de Himalaya (en ter wereld) bereikt, ook heeft hij vele projecten gerealiseerd in Nepal. Projecten zoals het bouwen van scholen en een ziekenhuis, het aanleggen van een vliegveld, ... Tot op vandaag wordt hij hier nog beschouwd als een held.

Tot zover Mt. Cook, na 3 dagen had ik het hier wel gezien.

Na een mooie rit door de bergen en langs het blauwste meer dat ik ooit heb gezien, Lake Pukaki, kwam ik aan in Tekapo. Een klein plaatsje met nog zo een uitzonderlijk helder blauw meer. Het zonnetje scheen hier lekker en ik heb mijn wandelhartje terug kunnen ophalen. Een stevige klim van een uur tot de top van Mount John en nadien de wandeling en afdaling terug langs het meer. Heer-lijk!

PS.: na 4 dagen en menig schoendroogpogingen met de haardroger later waren mijn wandelschoenen nog steeds niet droog :-)

Zo, vandaag aangekomen in mijn laatste stop alvorens ik NZ verlaat en naar Australië vlieg - Christchurch.

Nieuw-Zeeland verlaat ... :-(

Tot snel, voor mijn laatste Kiwi-verhaal!

Kiss.

Reacties

Reacties

Big sis

Wat gaat de tijd toch snel vooruit eigenlijk! Geniet nog vd laatste Nieuw-Zeelandse uurtjes...
Big kiss xxx

René

Hoi wereldburger,

Het bloggen gaat je steeds beter af .
We gaan nog spijt hebben , wanneer je één van de komende jaren besluit om terug te komen !
En ondertussen lonkt , na het magnifieke NZ een nieuwe prachtbestemming , Australië . Een nieuwe uitdaging , nieuwe cultuur , nieuwsgierige , geïnteresseerde mensen .
Zal voor jou , als timide teruggetrokken eenzame meisje niet gemakkelijk worden . ( goei grap hé)
Geniet ervan en denk eraan , er is een Hard rock café in Sydney en in Surfers Paradise !!!

Evi

Hahaha René! Jij kent mij ten minste ;-)
Dus is dat dan een hint "breng mij een Australisch HRC souvenier mee?" (Al ga ik ervan uit dat je dat al wel hebt als die hard fan)

Dikke dikke kus voor jullie allemaal!

Els Willems

Hallo Evi, jij kent mij niet en ik jou niet, maar ik las toevallig je verhaal. Ik vind dat je zo leuk schrijft dat ik ben blijven hangen en ze allemaal gelezen heb! Ik vertrek a.s. Zondag voor ruim 2 maanden naar Nieuw Zeeland en ben door jouw verhalen nòg enthousiaster geworden dan ik al was. Dankjewel!
Heel veel plezier tijdens je verdere reis in Australië.
Vriendelijke groeten,
Els Willems

Evi

Hi Els!

Wat leuk! Niet alleen dat je mijn blogt leest (en er hopelijk ook iets aan hebt), alsook dat je, ondertussen waarschijnlijk, in NZ bent! Of toch snel vertrekt?

Geniet ervan met volle teugen! Neem alles in je op en probeer het ergens een goed plaatsje te geven want je zal zoveel moois en unieks zien dat het moeilijk is alles te onthouden ;-)
NZ heeft een grote indruk op me nagelaten. Maar Australië is nu ook geen straf :-)

Geniet, Els! Maak er een prachtige ervaring van! En doe gewoon wat jij wil en waar jij zin in hebt!

Groetjes!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!